12:30 - Chapelle Saint Jean - ENTRÉE LIBRE

Jozef Van Wissem luth.

Jozef Van Wissem

Composer-lute player jozef van wissem is renowned for his unusual approach of the renaissance and baroque lute. He cuts and pastes classical pieces, reverses melodies, adds electronics and processed field recordings made at airport lounges and train stations. The unusual wedlock of composition and improvisation creates an unheard amalgam of contemporary folk and late renaissance music. He has accomplished the strange feat of bridging the idiom of seventeenth century lute literature and twenty-first century composition.
Although Van Wissem uses subtle electronic sound manipulation, he has largely stayed faithful to the particular timbre, resonance and playing technique of the lute. Van Wissem first came to be noticed a few years ago because of his radical conceptual approach to renaissance lute music : he deconstructed existing compositions, for instance by playing them backwards. He also composes his own pieces for lute, using palindromes and mirrored structures. His music therefore does not have a traditional linear progression, nor leads to a climax, it rather stays on the same level of intensity. his music is quiet and not so much demands concentrated listening, as it will bring the listener in a state of concentrated listening. Van Wissem runs the incunabulum record label, and performs extensively around the world.
He has worked with Tetuzi Akiyama, Maurizio Bianchi and James Blackshaw. with Blackshaw he has formed brethren of the free spirit (important records) his solo cd entitled "it is all that is made" was released by important records in march 2009. He has lectured a.o. at Wesleyan Universtity, Mills College and Cambridge University on ‘the liberation of the lute”. Van Wissem has received numerous commisions and grants, most recently from National Gallery, London.

— 
sources : www.jozefvanwissem.com



voir toutes les participations de Jozef Van Wissem

Présenter succinctement un artiste aussi complexe relève du défi. Jozef van Wissem s’est toujours intéressé à la fois au répertoire historique de son instrument et aux musiques contemporaines. Il organise autant que faire se peut ces racines disparates en une oeuvre qui tente de réconcilier un instrument ancien avec une musique bien actuelle et une pensée tout à fait contemporaine avec les sonorités de la renaissance. Le projet des Stations Of The Cross propose en 14 stations (celles de la croix, le chemin du Christ depuis la condamnation jusqu’à la mise au tombeau) un étrange parcours oscillant entre pop, musiques répétitives et expérimentation conceptuelle. La référence religieuse reste à distance et entre en résonnance avec la diffusion d’enregistrements effectués dans des aéroports. Par ailleurs il se trouve que les fresques du XIVe siècle de la Chapelle Saint-Jean ont précisément pour sujet ce chemin de croix. Un cadre parfait pour ne oeuvre sur le cheminement et le voyage par l’un des plus intrigants ovnis des musiques d’aujourd’hui.

Ein Renaissance Lauten-Konzert unter Fresken aus dem 12. Jahrhundert. Ein religiöses Thema. Aber eine Pop angehauchte zeitgenössische Musik, die von abstrakten Aufnahmen begleitet wird.

A renaissance lute concert beneath the XII century frescoes. A religious theme. But a falsely pop contemporary music accompanied by abstract recordings.

http://www.jozefvanwissem.com/

Entrée Libre

2009
 
© Mulhouse Music Festival - Accès privé
Site réalisé par Antipole & Fiat Lux Production